Dalam ilmu akidah Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah, perbincangan tentang sifat-sifat Allah tidak hanya terbatas kepada sifat wajib dan sifat mustahil semata-mata. Bahkan, terdapat satu sifat penting yang sering kurang diberi perhatian, iaitu sifat harus bagi Allah. Walaupun ia hanya satu, namun kesannya terhadap kefahaman iman, takdir dan adab seorang hamba terhadap Tuhannya amat besar.
Sifat harus bagi Allah ditakrifkan sebagai:
Allah berkuasa melakukan sesuatu atau meninggalkannya
(يفعل الممكن أو يتركه)
Maksudnya, Allah boleh mencipta dan boleh juga tidak mencipta. Allah boleh menghidupkan dan boleh mematikan. Allah boleh memberi rezeki, dan Allah juga boleh menahan rezeki. Segala perbuatan ini berlaku semata-mata menurut kehendak dan kebijaksanaan Allah, bukan kerana paksaan, keperluan, atau dorongan luar.
Sifat harus ini hanya satu kerana ia bukan sifat zat yang berdiri sendiri, tetapi berkait dengan perbuatan Allah terhadap makhluk. Sekiranya sifat harus dihuraikan dalam banyak contoh, semuanya tetap kembali kepada makna yang sama, iaitu kebebasan mutlak Allah dalam bertindak. Maka hakikatnya, satu sifat harus sudah mencakupi seluruh perbuatan Allah yang mungkin berlaku atau tidak berlaku.
Untuk memahaminya dengan jelas, para ulama menjelaskan bahawa sifat-sifat Allah boleh diringkaskan dalam tiga kategori utama. Sifat wajib ialah sifat kesempurnaan yang mesti ada pada Allah sebagai Tuhan, seperti qudrat, iradat dan ilmu. Sifat mustahil pula ialah sifat kekurangan yang mustahil ada pada Allah, seperti lemah, jahil atau zalim. Manakala sifat harus ialah perkara yang boleh berlaku atau tidak berlaku pada perbuatan Allah, tanpa menjejaskan ketuhanan-Nya.
Namun, penting untuk difahami bahawa istilah “harus” di sini tidak sama dengan maksud harus dalam perbuatan manusia. Harus bagi Allah tidak bermaksud Allah bertindak secara suka-suka atau sia-sia. Sebaliknya, ia bermaksud perbuatan itu tidak wajib dilakukan oleh Allah, tidak mustahil ditinggalkan oleh Allah, tetapi apabila Allah melakukannya, ia pasti berlaku dengan penuh hikmah. Allah tidak terikat dengan masa, sebab-akibat, kehendak makhluk, atau sebarang keperluan.
Sebagai contoh, penciptaan alam ini sendiri adalah suatu perbuatan yang harus bagi Allah. Allah tidak wajib mencipta makhluk. Sekiranya Allah tidak mencipta apa-apa, Allah tetap Tuhan yang Maha Sempurna. Namun apabila Allah mencipta alam, ia bukan kerana Allah kesunyian atau memerlukan makhluk, tetapi semata-mata kerana iradat dan qudrat-Nya. Begitu juga dalam soal rezeki. Allah boleh memberi rezeki yang banyak, sedikit, atau menahannya. Semua itu harus bagi Allah. Namun mustahil bagi Allah untuk berlaku zalim, tersalah kira atau tersilap dalam pemberian-Nya.
Mempelajari sifat harus ini sangat penting kerana ia menjaga akidah daripada pelbagai kesalahan halus. Antaranya, ia menghalang manusia daripada “mengikat” Allah dengan logik dan sangkaan sendiri. Ada manusia yang berkata, “Allah mesti buat begini,” atau “Allah tak boleh buat begitu,” sedangkan hakikatnya Allah tidak terikat dengan kehendak atau kefahaman makhluk. Sifat harus mengajar kita bahawa Allah adalah Tuhan dan kita hanyalah hamba, bukan Tuhan yang tunduk kepada logik manusia.
Selain itu, sifat harus membantu kita memahami takdir dengan betul. Persoalan seperti mengapa orang baik diuji atau mengapa orang jahat kelihatan senang sering menimbulkan kekeliruan. Jawapannya terletak pada hakikat bahawa Allah berkuasa melakukan atau meninggalkan sesuatu menurut hikmah-Nya, walaupun hikmah itu belum dapat difahami oleh manusia. Kefahaman ini melahirkan sifat reda, sabar dan tawakal dalam diri seorang mukmin.
Sifat harus juga mendidik jiwa agar tidak menganggap Allah “wajib” memenuhi kehendak emosi manusia. Ada yang berkata, “Aku sudah berdoa, Allah mesti makbul sekarang,” atau “Kalau Allah sayang, hidup aku mesti senang.” Hakikatnya, Allah tidak wajib mengikut kehendak hamba. Allah Maha Bijaksana menentukan waktu, cara dan bentuk pemberian-Nya.
Perlu ditegaskan bahawa sifat harus tidak berdiri sendiri, bahkan sentiasa berpaut pada sifat-sifat wajib Allah seperti qudrat, iradat, ilmu dan hikmah. Oleh itu, mustahil sifat harus difahami sebagai Allah bertindak secara rawak atau tanpa tujuan. Setiap ketentuan Allah pasti berlandaskan ilmu dan kebijaksanaan yang sempurna.
Kesalahan besar akan berlaku apabila sifat harus ini tidak difahami dengan betul. Antaranya ialah menganggap Allah terpaksa mencipta makhluk, menganggap Allah mesti memberi apa yang manusia mahu, atau menganggap Allah tidak adil apabila takdir tidak menepati kehendak diri. Semua kekeliruan ini berpunca daripada kegagalan memahami hakikat sifat harus.
Sebagai ringkasan dakwah yang mudah diingati:
Sifat wajib menunjukkan Allah Maha Sempurna.
Sifat mustahil menafikan segala kekurangan daripada Allah.
Sifat harus menegaskan bahawa Allah bebas bertindak menurut hikmah-Nya.
Akhirnya, sifat harus mengajar kita adab yang tinggi terhadap Allah. Ia mendidik hati agar tidak terlalu banyak mempersoal, tidak cepat bersangka buruk, dan tidak memaksa kehendak sendiri ke atas ketentuan Ilahi. Apabila seseorang benar-benar memahami sifat harus, dia akan sampai kepada satu keyakinan yang halus tetapi mendalam:
Apa pun yang Allah tentukan,
pasti ada hikmah walaupun aku belum memahaminya.
Mudah-mudahan ilmu ini menjadi cahaya iman yang menghidupkan hati, bukan sekadar pengetahuan di bibir.
Wallahu a‘lam.
No comments:
Post a Comment