"Tidak ada yang mengetahui takwil/tafsir/maknanya kecuali Allah"
2. Asyaairah menolak Allah di atas arasy dengan makna bertempat dan berjihah seperti yang difahami oleh wahhabi. Manhaj Wahhabi ialah isbat makna zahir dan serahkan kaifiyyah yang diambil dari pemahaman Ibn Taimiyyah dan telah ditolak oleh ramai ulama Ahlissunnah wal jama'ah sepanjang zaman.
3. Jika mereka mengatakan kami beriman sepertimana ayat turun dan tidak menetapkan Allah bertempat dan berjihah maka kita katakan kamu asyaairah di dalam masalah ini kerana salah satu methodologi asyaairah di dalam berinteraksi dengan ayat mutasyabihah adalah tafwidh.
4. Tafwidh ialah kita beriman dengan ayat mutasyabihah sepertimana ia turun tanpa menetapkan makna zahir yang tidak layak bagi kesempurnaan Allah dan menyerahkan maknanya kepada Allah. Tanpa kaif dan tanpa ta'thil. Manhaj ini adalah manhaj majoriti para salaf yang sebenar yang diterima sebagai manhaj asyaairah.
5. Kaedah tafwidh ini bertepatan dengan firman Allah : وما يعلم تأويله إلا اللّه "tidak ada yang mengetahui takwil/tafsir/maknanya kecuali Allah"
6. Kaedah Asyaairah telah disimpulkan di dalam matan jauharah at-Tauhid ;
وكل نص أوهم التشبيها اوله أو فوض ورم تنزيها
"Setiap nas (Al-Quran atau Al-Hadith) yang mewahamkan Allah sama sepertimana makhluk hendaklah ditakwil atau tafwidh dan hendaklah menyucikan Allah daripada sebarang persamaan dengan makhluk".
Ustaz Mohd Al-Amin Bin Daud Al-Azhari
Aqidah dan Falsafah
Universiti Al-Azhar As-Syarif
No comments:
Post a Comment