Saturday 29 September 2018

UMNO Youth to Zahid: We work to strengthen UMNO, not beg sympathy from govt using backdoor

UMNO Youth to Zahid: We work to strengthen UMNO, not beg sympathy from govt using backdoor


Umno Youth today has rejected the idea to form a unity government with any party within Pakatan Harapan.

“Right now, we should focus on strengthening the party. We should not rush to find or beg for sympathy from anyone to form a government using back door,” said youth chief Dato’ Dr Asyraf Wajdi Dusuki.

On Sept 27, Umno president Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi in an exclusive interview with NSTP said that the party hopes to form a unity government with any party within Pakatan Harapan as soon as possible.

“We have dignity, we should not trade the trust given by the people,” Asyraf said.

KUALA LUMPUR: Umno Youth today has rejected the idea to form a unity government with any party within Pakatan Harapan.

Its chief Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki said the party should not trade its dignity for the sake of forming a government, which will eventually get rejected by the people.

“Right now, we should focus on strengthening the party. We should not rush to find or beg for sympathy from anyone to form a government using back door.

“For us, we do not want the people to reject us forever because they cannot see any changes in us.

“We should not trade our dignity to establish power using the back door,” he told press conference after addressing the Umno Youth delegates.

Asyraf was asked to comment on Umno Youth stand on the idea to form a unity government.

On Sept 27, Umno president Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi in an exclusive interview with NSTP said that the party hopes to form a unity government with any party within Pakatan Harapan as soon as possible.

Zahid had said that although Umno had not set a time frame on the matter, the party hopes it would be achieved by mutual agreement.

He had also said that Umno was open to establish a unity government; before or after Datuk Seri Anwar Ibrahim becomes prime minister.

Earlier when addressing Umno Youth delegates, Asyraf reminded certain leaders not to practice party hopping or using back door to come into power again.

“We have dignity, we should not trade the trust given by the people.”

Source: NST Online

The Purveyor Of Fake News

The Purveyor Of Fake News


Raja Sara Petra

Prime Minister Najib Tun Razak hit the nail on the head when he said Malaysia is facing an epidemic of fake news. Najib attributed this to Tun Dr Mahathir Mohamad who Najib said keeps alleging that Malaysia is amongst the top ten most corrupt countries in the world. Najib said, according to Transparency International’s latest ranking, Malaysia is among the least corrupt countries, ranking 55th out of 176.

“He has tried every method to spread fake news to any available media outlets willing to report his story for his own selfish political gain. When challenged to produce any evidence on his allegations, he is unable to do so,” said Najib.

Najib added, “Another claim is that Malaysia is about to go bankrupt but the World Bank has stated that the nation’s economy is progressing from a position of strength. Also, he has claimed that Malaysia is in danger of being under a dictatorship. Even his own colleague called him a dictator only last week.”

 

Thursday 27 September 2018

Kiriman Emel Pembaca: MAHATHIR, BAPA KEHANCURAN BANGSA MELAYU

Kiriman Emel Pembaca: MAHATHIR, BAPA KEHANCURAN BANGSA MELAYU

 September 20, 2018 Naimah Shaari 

 

1. Mahathir seperti Rasputin, adalah tokoh tokoh gila yang begitu berpengaruh di zaman mereka.

2. Jika Rasputin berjaya meyakinkan rakyat dan Raja Russia (Czar Nicholas II) sehingga mereka yakin Rasputin mempunyai kuasa mistik lalu membawa kepada kejatuhan sistem beraja negara itu, Mahathir pula berjaya mempengaruhi bangsanya sendiri untuk mengangkat dirinya sebagai pemimpin agung dengan pelbagai muslihat tersembunyi.

3. Mahathir mempunyai sikap seperti Asoka yang membunuh semua adik beradiknya dengan penuh kejam ketika menaiki takhta kerana bimbang mereka akan merampas kuasa daripadanya. Mahathir pula sentiasa memburuk burukkan semua pemimpin Melayu lain kerana tidak mahu ada pemimpin lain yang disanjung selain daripada dirinya. Mahathir dengan kegilaan yang dimilikinya akan lakukan apa saja untuk memusnahkan saingannya.

4. Sama seperti raja raja kuno yang membakar kota lama peninggalan raja sebelumnya bagi memadam kegemilangan raja itu, Mahathir sedang melakukan perkara yang sama dengan ‘membakar’ UMNO kerana dia tidak mahu melihat munculnya seorang pemimpin yang lebih baik dari dirinya untuk memacu parti ini.

5. Begitu taksubnya orang-orang Melayu terhadap tipu daya Mahathir sehingga ramai yang percaya bahawa Mahathir ada jawapan kepada segala masalah yang mereka hadapi. Walhal Mahathirlah punca kepada segala masalah yang mereka hadapi.

6. Taksubnya orang Melayu terhadap Mahathir apabila mereka dengan mudah mengizinkan bangsa mereka dilabel sebagai malas dan bodoh oleh Mahathir. Secara tidak langsung Mahathir ingin mengatakan pada Melayu bahawa mereka tidak boleh menjadi kaya seperti anak anaknya kerana mereka malas dan bodoh. Kerana itu Melayu menjadi buta dan begitu marah apabila kekayaan keluarga Mahathir dipertikaikan. Melayu begitu mempertahankan Mahathir dengan mengatakan “Apa salahnya jika ada Melayu yang kaya?”.

7. Sedang Melayu terpengaruh dengan dakyah Mahathir untuk mempercayai 1MDB dan membenci Datuk Seri Najib, mereka terlupa bahawa Mahathirlah perosak Dasar Ekonomi Baru dengan penglibatan menggila anak-anak dan kroni-kroninya.

8. Melayu ditipu oleh Mahathir selama 22 tahun dia menjadi Perdana Menteri. Melayu diajar supaya berbangga dengan menara kembar tertinggi di dunia, kereta proton buatan Malaysia dan yang lainnya, sehingga terlupa siapa sebenarnya yang meraih keuntungan besar daripada semua projek projek ini.

9. Melayu kini ditakut takutkan oleh pemimpin tua ini dengan pelbagai tindakan kejam yang dikenakan keatas para pencabar dan penentangnya.

Siapa agaknya yang akan menyelamatkan bangsa Melayu daripada kemusnahan yang sedang dibawa oleh pemimpin yang penuh dendam dan amarah ini?

Apakah pengganti Mahathir akan melakukan kekejaman yang sama terhadap anak anaknya apabila dia mati nanti?

Anak Tanah Melayu
19/9/18

 

Najib dedahkan isu dana 2.6 billion

Najib dedahkan isu dana 2.6 billion


Berikut adalah pendedahan dari Datuk Seri Najib melalui laman facebooknya.

Sebagaimana pemberian hadiah tidak ternilai, kelambu Kaabah – kain kiswah Kaabah dan tambahan kuota haji 20,000 daripada Almarhum Raja Abdullah pada 2010 di mana baginda turut meminta agar ia tidak diwarwarkan, baginda juga bersetuju untuk membantu parti saya dengan pembiayaan.

Ini berlaku selepas Kebangkitan Arab atau Arab Spring pada lewat 2010 di kalangan negara Islam di Timur Tengah dan Afrika termasuk negara sekutu Arab Saudi.

Almarhum Raja Abdullah sangat bimbang ketika itu dan bertindak membiayai pemimpin dan kerajaan negara Islam dengan sejumlah wang yang banyak bagi mengekalkan kestabilan. Pada masa itu, harga minyak paling tinggi dan Arab Saudi memperoleh pendapatan yang banyak hasil darinya.

Baginda juga mempunyai kebimbangan yang sama selepas mendapat tahu kemungkinan berlaku Malaysia Spring pada ketika itu kerana Malaysia juga negara Islam biarpun bukan berada di Timur Tengah atau Afrika.

Lantaran kebimbangan dan hubungan akrab kami, pada awal 2011, baginda berjanji untuk turut menyediakan dana kepada saya dan parti bagi kegunaan di Malaysia. Seperti kain kiswah dan kuota haji tambahan, sumbangan ini juga tidak mahu dihebahkan. Terdapat beberapa orang saksi pada masa itu ketika janji ini disampaikan.

Saya kemudian dapati jumlah pembiayaan yang dijanjikan untuk beberapa tahun itu adalah lebih rendah daripada negara jiran Arab Saudi yang terjejas teruk daripada Arab Spring.

Memandangkan saya bukan lagi Perdana Menteri dan Raja Abdullah telah mangkat (Al-Fatihah), saya rasa adalah bersesuaian untuk saya dedahkan dokumen berikut bagi membersihkan nama saya dari pelbagai tuduhan dan fitnah.

Saya bersama peguam mengambil masa yang agak lama untuk memperolehi dokumen ini daripada bank namun kami berjaya mendapatkan sebahagian besar darinya. Dokumen berikut adalah bagi sumbangan tahun 2011 sahaja. Pihak berkuasa dan bank ada dokumen yang sama.

Pada 1 Februari 2011, Putera Abdulaziz Al-Saud menulis kepada saya, memberitahu bahawa Arab Saudi akan menyediakan US$100 juta (RM415 juta) kepada saya bagi tahun 2011.

Dokumen pemindahan wang SWIFT bagi tahun 2011 menunjukkan yang US$20 juta dipindahkan daripada akaun Putera Faisal bin Turkey bin Al Saud dan US$80 juta dipindahkan daripada akaun Kementerian Kewangan Arab Saudi kepada saya.

Sebahagian besar dana yang saya terima digunakan bagi tujuan politik BN. Sebagai contoh, saya telah berikan dana ini kepada UMNO Johor bagi membeli beberapa van. Malangnya, kerajaan PH baru-baru ini telah menyita van-van ini.

Surat bertarikh 1 Februari 2011 ini adalah surat pertama daripada beberapa surat daripada putera yang sama dihantar kepada saya bersama sumbangan tahun-tahun kemudian.

Salinan surat-surat ini turut dilampirkan bersama dana yang dipindahkan ke akaun saya di Ambank bagi tempoh beberapa tahun. Sama ada BNM mahupun bank berkenaan tidak pernah mempersoal atau menyatakan kebimbangan terhadap sumbangan ini, kerana ia turut dilampirkan dengan surat pengesahan.

Sebab itu, Kementerian Luar Arab Saudi sudah dua kali mengesahkan secara terbuka bahawa kerajaan mereka memberi sumbangan kepada saya tanpa sebarang syarat terhadapnya.

Kira-kira dua bulan lalu, Tun Mahathir kecewa apabila Arab Saudi enggan menafikan bahawa RM2.6 bilion adalah sumbangan kepada saya.
https://www.malaymail.com/s/1649539/dr-m-says-saddened-by-saudi-arabias-refusal-to-clarify-rm2.6b-donation

Sebulan kemudian, kerajaan PH menutup Pusat Keamanan Raja Salman di Kuala Lumpur.

Pada status FB akan datang atau melalui temuramah dengan media di mana saya dapat menjelaskan dengan lebih terperinci sambil menunjukkan bukti, saya juga akan menjelaskan mengenai sumbangan yang saya terima bagi tahun-tahun selepas 2011 – termasuk isu RM2.6 billion.

PH yang menghasut orang ramai selama 10 tahun untuk tidak membayar PTPTN – Najib

PH yang menghasut orang ramai selama 10 tahun untuk tidak membayar PTPTN – Najib

PTPTN: Saya pula dipersalahkan – Najib

Datuk Seri Najib Razak, mempersoalkan tindakan Pakatan Harapan yang mendakwa beliau berbohong dalam isu pinjaman pendidikan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Ahli Parlimen Pekan itu merujuk kepada tuduhan Pengerusi PTPTN, Wan Saiful Wan Jan yang mendakwa Najib membohongi rakyat apabila mendakwa kerajaan pimpinan PH berjanji untuk memansuhkan hutang PTPTN.

“Pakatan (PH) yang menghasut orang ramai selama 10 tahun untuk tidak membayar PTPTN kerana berjanji akan memansuhkannya tetapi tiba-tiba saya disalahkan pula. Agak pelik,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook rasminya, hari ini.

Awal pagi tadi, Wan Saiful yang juga perangka Manifesto Harapan menuduh Najib membohongi rakyat apabila mendakwa kerajaan PH berjanji untuk memansuhkan hutang PTPTN.

Timbalan Pengarah Biro Strategik dan Dasar, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) itu berkata, budaya ‘cash is king’ semasa pemerintahan Najib juga telah merosakkan orang Melayu dan kini kerosakan itu sedang diperbaiki menerusi pemerintahan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Isnin lalu, Najib tidak bersetuju Dr Mahathir menggunakan analogi isu pembayaran balik PTPTN sebagai contoh mengatakan semua kaum Melayu sebagai malas, tidak bertanggungjawab dan tidak lagi dipercayai oleh bank-bank.

Najib mendakwa punca kegagalan peminjam PTPTN membuat pembayaran semula adalah disebabkan hasutan PH sebelum menjadi kerajaan.

Beliau berkata, sejak 10 tahun dahulu, PH telah menggalakkan peminjam untuk tidak membayar balik malah melaung janji manis bahawa semua hutang PTPTN akan dimansuhkan sekiranya menang dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

BH

Part 2: Proof that Zeti and Ambank officials knew the identities of the RM2.6 billion donors

Part 2: Proof that Zeti and Ambank officials knew the identities of the RM2.6 billion donors


THE THIRD FORCE

Following are excerpts of the “Kertas Siasatan terhadap Najib Razak” prepared in 2015 by the current head of the MACC, Datuk Seri Mohd Shukri Abdull.

The following helps clarify what the Tanore Finance Corp is all about:

THE EXCERPTS PROVE THAT AMBANK OFFICIALS KNEW THE IDENTITIES OF DONORS WHO REMITTED RM2.6 BILLION INTO DATO’ SERI NAJIB TUN RAZAK’S ACCOUNT

Question is, why are investigations focused on Najib and not Ambank? On the 4th of June 2018, I posted the following:

The above is proof that the money remitted to Najib’s account was a gift

The above proves again that the entries to Najib’s account were gifts and to the knowledge of the then governor of Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz

The above is proof that it was Zeti who suggested that the money be remitted to Najib’s account

So why has the MACC yet to question Zeti? If the agency is assuming that Zeti told the truth, why the need to put the spotlight on Najib regarding the whole RM2.6 billion affair?

Political persecution?

The Thursday charges against Najib were meant to frighten UMNO MPs

The Thursday charges against Najib were meant to frighten UMNO MPs


Dr Mahathir Mohamad is desperate to get as many UMNO Members of Parliament (MPs) to join PPBM and is creating the perception that Najib is guilty.

He is bent on establishing a new coalition government with a two-thirds majority by November 2018 and wants UMNO MPs to abandon Najib ASAP.

By getting the police and the MACC to exert pressure on Najib and UMNO, he wants the MPs to ditch the party by having them believe that they would be targeted if they do not join PPBM in the nearest time possible.

He is also pissed that Najib published evidence related to the RM2.6 billion that ended in his Ambank account and is worried that the evidence would derail his “new coalition government” plans.

THE THIRD FORCE

On Thursday, the 20th of September 2018, Dato’ Seri Najib Tun Razak pleaded not guilty to 21 counts of laundering funds and four counts of power abuse related to the RM2.6 billion that ended in his Ambank account. The charges brought the total number read to the former premier by the Kuala Lumpur courts to 32 in a span of just four months since Pakatan Harapan took over government. Thursday’s charges were reported by the world media as being related to 1Malaysia Development Berhad (1MDB) despite the RM2.6 billion being anything but money that originated from the wealth fund.

So the charges had nothing to do with 1MDB?

No. Not directly.

But I’ll address that in an upcoming article.

Suffice to say, Najib was charged with nine counts of receiving a total of RM2.08 billion from a company known as Tanore Finance Corporation prior to the 13th general election (GE13). He was also charged with a further six counts for using RM35.05 million to pay UMNO and several other entities and individuals, apart from transferring a portion of that sum to another Maybank account belonging to him. The remaining six charges had to do with the act of returning RM2.1837 billion to Tanore, which, if you haven’t already noticed, is more than the amount he was alleged to have received from the company.

Here itself, you can see that the charges were not directly related to 1MDB.

How is that laundering?

Precisely!

Money laundering pertains to “the concealment of the origins of illegally obtained money, typically by means of transfers involving foreign banks or legitimate businesses.” Everybody knows where the money came from and how it got into Najib’s account. The MACC confirmed in 2016 that the RM2.6 billion that ended in the former premier’s Ambank account had originated from Saudi Arabia and was a private donation by the Saudi Royals. Even the current head of the MACC, Dato’ Seri Mohd Shukri Abdull, entered in a 2015 investigation paper he himself prepared that the money was from none other than the late King of Saudi Arabia, King Abdullah Abdulaziz Al-Saud.

Is there proof of this?

Yes.

On the 4th of June 2018, almost a month after the 14th general election, The Third Force undertook to publish excerpts of the investigation paper Shukri prepared in 2015. Known as the “Kertas Siasatan Terhadap Najib Razak (KSNR)”, the paper featured a letter by Prince Saud Abdulaziz Al-Saud of Saudi Arabia who, in no uncertain terms, stated that the fund was a gift from him that was to be used by Najib at his discretion to “promote Islam so it continues to flourish.”

Letter by Prince Saud Abdulaziz Al-Saud

Six days later, The Third Force made public more excerpts from the same investigation paper revealing that both Ambank officials and the then Governor of Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, knew the identities of the RM2.6 billion donors. As a matter of fact, the excerpts proved that Zeti herself gave the “go ahead” for the money to be transferred and suggested that the money be channelled into Najib’s personal account.

 

Excerpts of the “Kertas Siasatan Terhadap Najib Razak”

This helps clarify what the fuss about Tanore Finance Corporation is all about

Finally, on the 10th of September 2018, Najib himself posted in his Facebook account a copy of Prince Saud’s letter and furnished several Swift documents related to the aforementioned transactions. The documents were consistent with information contained in the KSNR and proved beyond any measure of doubt that the entries Shukri made in 2015 were factual insofar as details of the said transactions went.

So why was Najib charged?

It’s a game of perception.

Dr Mahathir Mohamad is desperate to get as many UMNO Members of Parliament (MPs) to join PPBM and is creating the perception that Najib is guilty. He is bent on establishing a new coalition government with a two-thirds majority in Parliament and wants UMNO MPs to abandon ship ASAP. By getting the police and the MACC to exert pressure on Najib and UMNO, he wants the MPs to ditch the party by having them believe that they would be targeted by him if they do not join PPBM in the nearest time possible.

Is that the only reason?

No.

Mahathir is also upset that Najib has been vocal and forward with rebuttals against him. He got pissed when the former premier published evidence related to the RM2.6 billion and worried that it would derail his “new coalition government” plans. He decided to push for Najib’s arrest on fabricated charges despite the MACC having yet to complete its investigations into 1MDB. Just to create perception that Najib is a pukka criminal, he got the anti-graft agency to slap as many charges as possible on the former premier based on the number of transactions that took place and (or) cheques that were issued.

If the money is not from 1MDB, why are they saying it is?

Pakatan Harapan won the 14th general election (GE14) on the promise that Najib would be jailed for robbing 1MDB of its worth. Its leaders alleged that the RM2.6 billion had originated from the wealth fund and that the money belonged to Malaysian taxpayers. When they finally were able to form government, they found that the RM2.6 billion had actually originated from Saudi Arabia and quickly decided to trump up charges against Najib. They dared not touch the RM2.6 billion issue for fear that a conspiracy between Zeti, Shukri and Tommy Thomas would blow wide into the open for all and sundry to see.

Conspiracy between Zeti, Shukri and Tommy Thomas?

Yes.

And this has something to do with a Statutory Declaration I made recently, the release of which had to be deferred yet again, for the third time.

But we’ll leave that for the upcoming article.

To be continued…

Proof that the charges against Najib are part of a sham

Proof that the charges against Najib are part of a sham


Najib was ‘accused’ of receiving RM2.08 billion from Tanore, which isn’t much of an accusation, considering that he was alleged to have returned RM2.187 billion to the same company!

Furthermore, a 2015 investigation paper that Dato’ Seri Mohd Shukri Abdull himself prepared stated in no uncertain terms that a representative of the Saudi Royal family had acted as a “trusted associate” when channelling donations to Najib through Tanore.

But today, the MACC under Shukri’s own watch is claiming that the money was laundered by Najib because it was channelled through Tanore.

Makes sense?

How could Shukri be the head of the MACC while the agency charges Najib over accusations that run contrary to entries he (Shukri) himself made in 2015?

THE THIRD FORCE

On the 19th of June 2018, Dr Mahathir Mohamad told Reuters that the Government of Malaysia (GoM) planned to charge Dato’ Seri Najib Tun Razak on counts of embezzlement and bribery. According to him, investigators in Malaysia had “an almost perfect case” against principal suspects who defrauded 1Malaysia Development Berhad (1MDB) and embezzled billions from the fund. But on Thursday, the 21st of Spetember 2018, Najib pleaded not guilty to 21 counts and four counts of power abuse, none of which had anything to do with “embezzlement of funds from 1MDB” or “bribery” related to the fund.

So where is the “almost perfect case” Mahathir spoke of?

You tell me.

On the 30th of August 2018, Dato’ Seri Azam Baki of the MACC announced that renewed investigations into 1MDB were 60 percent complete and that the gathering of statements and recording of evidence had been wrapped up. What Baki said was more or less what Dato’ Seri Mohd Shukri Abdull said soon after Pakatan Harapan (PH) won the 14th general election. But on the 19th of June 2018, Mahathir told newsmen that investigators had “an almost perfect case” and could charge Najib with embezzlement and bribery.

Well, where is that case?

And who’s telling the truth?

So the charges had nothing to do with 1MDB?

No.

Yesterday, I explained in great length why the charges were designed to frighten UMNO Members of Parliament (MPs) into joining PPBM (follow link below article). Mahathir says the MACC has a near perfect case. Prior to GE14, he even went around town on hailers telling all and sundry that Najib siphoned RM2.6 billion from 1MDB. Well, if indeed he has proof, why has he yet to submit it to the MACC? Why did the MACC not just charge Najib for siphoning RM2.6 billion from 1MDB instead of fussing about everything else?

What about Tanore Finance Corporation?

What about it?

Najib was ‘accused’ of receiving RM2.08 billion from Tanore, which isn’t much of an accusation, considering that he was alleged to have returned RM2.187 billion to the same company! Furthermore, a 2015 investigation paper that Shukri himself prepared stated in no uncertain terms that a representative of the Saudi Royal family had acted as a “trusted associate” when channelling donations to Najib through Tanore. But today, the MACC under Shukri’s own watch is claiming that the money was laundered by Najib because it was channelled through Tanore.

Makes sense?

Tell me, why isn’t Shukri himself being investigated? Was it not he who prepared the 2015 investigation paper that spoke a helluva lot about Tanore? How could he be the head of the MACC while the agency charges Najib over accusations that run contrary to entries he himself made? Should the MACC not put him under the microscope to ward of suspicion that a conspiracy exists between him and the Government of Malaysia (GoM) to incriminate Najib by hook or by crook?

Why is the MACC saying the case is linked to 1MDB?

The MACC claims that because the source of the funds that were in Tanore is not accessible to them, Najib must answer. But why must Najib answer on behalf of Tanore when he isn’t even the owner of the company? Isn’t that a matter between Tanore and the Saudi government and (or) authorities? Does the MACC have proof that Najib entered a secret agreement with the owners of Tanore to spirit illegitimate funds through the company?

If so, where is that proof?

I can assure you there is none.

So what are they hinging the charges on?

They’re hinging the charges on media reports by the Wall Street Journal and Sarawak Report. Just because these reports alleged that the funds in Tanore had originated from 1MDB, they’re holding Najib accountable and shamed him in public for it. Can you now see how the whole RM2.6 billion case is nothing but a sham?

Wow. But you still haven’t told us about the conspiracy between Zeti, Tommy Thomas and Shukri.

I know. I’m saving the best for last.

To be continued…

Wednesday 26 September 2018

Shafee Didakwa Kerana Dedah Permusuhan Mahathir – Anwar  

Shafee Didakwa Kerana Dedah Permusuhan Mahathir – Anwar



1. The AMLA charges against my lead lawyer Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah for receiving payments from my party for services rendered is yet another step to deny me a fair trial. It can be seen as an attempt to intimidate or disqualify him and other lawyers from representing me in my case.

2. Prior to this, the judge in my case has been suddenly changed while the Attorney-General’s Chambers (AGC) has appointed two outside lawyers to lead the prosecution case against me. This is counter to the long-held claim by PH previously that the AGC should never have appointed an outside lawyer in Tan Sri Shafee to act as prosecutor in Datuk Seri Anwar Ibrahim’s sodomy trials. Now the AGC has appointed not one but two outside lawyers to act as prosecutors.

3. As I have recently disclosed via bank documents, I have received substantial amounts directly as a political donation from Saudi Arabia’s Ministry of Finance and a Saudi Arabia prince who acted for King Abdullah.

4. These monies were used to pay Tan Sri Shafee towards account of payment of fees for services that his firm rendered as lawyers for my party over many cases over the years including for election petition cases in GE12 and GE13 for BN leaders such as former PM Tun Abdullah Badawi, Tan Sri Rafidah Aziz and many others. A lawyer works for fees and he or she is entitled to payment for their services.

5. Charging Tan Sri Shafee for receiving payments for legal services rendered sets a very dangerous legal precedent for all lawyers, professionals and businesses.

No one will be safe if the government choose to victimise or to politically persecute you.

6. The speed of Tan Sri Shafee’s persecution is also questionable as it comes mere days after Tan Sri Shafee had correctly pointed out that is was the current Prime Minister who had ordered to make Tan Sri Shafee as the lead prosecutor in Anwar Ibrahim’s sodomy trials – a fact that neither Tun Mahathir, his long-time aide who arranged for the meeting or the previous Attorney-General has yet to comment or deny.

7. The timing of Tan Sri Shafee’s charges is surprising as I have yet to be interviewed by MACC or had a chance to submit my documents over this case. This means that investigations were clearly not complete before Tan Sri Shafee was charged.

8. Tan Sri Shafee’s persecution also comes hot on the heels on the AGC controversially dropping two corruption charges against the current Finance Minister – a case that was already undergoing trial where 20 witnesses have been heard.

Additionally, more than a dozen other charges against Pakatan political leaders and those aligned to them were also similarly dropped in the previous months.
—-

1. Pertuduhan AMLA terhadap teraju utama pasukan peguambela saya, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah kerana menerima pembayaran bagi khidmat guaman dilaksanakan beliau adalah satu lagi tindakan untuk menafikan saya perbicaraan yang adil. Ia boleh dilihat sebagai satu langkah untuk menakutkan atau menghalang beliau dan peguam lain daripada mewakili saya di mahkamah.

2. Sebelum ini, hakim bagi kes saya telah ditukar secara tiba-tiba manakala Jabatan Peguam Negara (AGC) pula melantik dua peguam luar bagi mengetuai kes pendakwaan terhadap saya. Ini juga jelas bertentangan dengan pendirian dan bantahan PH sebelum ini di mana AGC tidak sepatutnya melantik peguam luar sebagai pendakwaraya ketika Tan Sri Shafee bertindak sebagai pendakwaraya dalam kes Datuk Seri Anwar Ibrahim. Kini, AGC bukan sahaja melantik seorang, malah dua peguam luar untuk bertindak sebagai pendakwaraya.

3. Sebagaimana yang saya dedahkan sebelum ini melalui paparan beberapa dokumen, saya menerima sumbangan politik dalam jumlah yang agak besar secara terus kepada saya daripada Kementerian Kewangan Arab Saudi dan putera Arab Saudi yang bertindak mewakili Raja Abdullah.

4. Wang dari sumber ini yang dibayar untuk khidmat Tan Sri Shafee yang menjalankan tugas guaman mewakili parti dalam pelbagai kes selama bertahun-tahun termasuk petisyen pilihanraya bagi Pilihanraya ke-12 dan 13 bagi pemimpin BN lalu seperti Tun Abdullah Ahmad Badawi, Tan Sri Rafidah Aziz dan ramai lagi. Peguam berkhidmat dengan yuran dan mereka berhak menerima pembayaran atas khidmat yang sudah disempurnakan.

5. Membuat dakwaan terhadap Tan Sri Shafee kerana menerima pembayaran bagi khidmat guamannya adalah satu duluan (precedent) perundangan yang berbahaya buat semua peguam, ahli profesional dan perniagaan.

Tiada siapa akan selamat jika kerajaan memilih untuk menjadikan anda mangsa atau melakukan penindasan terhadap anda.

6. Cepatnya pendakwaan menindas terhadap Tan Sri Shafee ini juga mencetuskan persoalan kerana ia dilakukan beberapa hari selepas Tan Sri Shafee mendedahkan secara jelas bahawa Perdana Menteri hari ini yang mengarahkan beliau dilantik sebagai ketua pendakwaan dalam perbicaraan kes liwat DatukK Seri Anwar, satu fakta yang masih tidak dinafikan oleh Tun Mahathir, pembantu peribadinya yang mengatur pertemuan itu atau bekas Peguam Negara ketika itu.

7. Pemilihan masa bagi menuduh Tan Sri Shafee juga mengejutkan kerana saya masih tidak lagi diambil keterangan oleh SPRM ataupun berpeluang untuk memberi bukti dokumen-dokumen berkaitan kes ini. Ini bermakna siasatan masih lagi belum lengkap sebelum Tan Sri Shafee dituduh di mahkamah.

8. Penindasan terhadap Tan Sri Shafee juga boleh dianggap sebagai amat kontroversial pada ketika AGC baru menggugurkan dua pertuduhan rasuah terhadap Menteri Kewangan, di mana ia adalah satu kes yang sedang melalui perbicaraan dengan 20 orang saksi sudah memberi keterangan.

Lebih 12 pertuduhan lagi terhadap pemimpin politik Pakatan dan yang berkaitan dengan mereka turut digugurkan dalam tempoh beberapa bulan ini.

Pribumi Perlukan UMNO, Bukan Sebaliknya

Pribumi Perlukan UMNO, Bukan Sebaliknya

oleh Ab Jalil Backer

Mahathir tidak mahu UMNO tetapi mahu ahli dan wakil rakyat UMNO.

Malangnya, Supremo Media Mahathir tidak tahu apa yang berlaku di belakang tabir dan menganggap UMNO yang terhegeh-hegeh hendak bekerjasama dengan Pribumi.

Dengan sekadar 13 kerusi, Pribumi tidak ke mana jika bukan kerana Mahathir. Tanpa Mahathir, Pribumi hanya parti cap ayam dalam sistem pentadbiran negara.

Justeru Mahathir dan Daim tiada pilihan kecuali menarik seramai mungkin wakil rakyat UMNO menyertai Pribumi.

Jika ini tidak berlaku dan Mahathir meninggal dunia, parti tersebut akan jadi sejarah sahaja. Mereka adalah parti minoriti di Parlimen dan Negeri.

Mahathir sedang memikirkan dua jalan sahaja; sama ada membawa masuk wakil rakyat UMNO atau mengadakan perjanjian baharu dengan Anwar.

Tanpa UMNO, Mahathir perlu mengadakan perjanjian menyerah kuasa kepada Anwar lebih awal dengan syarat Mukhriz dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Namun Mahathir sedar perjanjian dengan Anwar sangat merbahaya. Beliau telah beberapa kali mengkhianati Anwar, mustahil Anwar tidak akan mengkhianati perjanjian tersebut.

Pasukan Mahathir akan melakukan pelbagai usaha nakal untuk memaksa wakil rakyat UMNO masuk Pribumi tanpa menjejaskan ego beliau. Ini termasuklah mengenakan siasatan berterusan ke atas bekas Menteri dan menyekat projek-projek yang sedang berjalan.

Cara Mahathir ialah beliau mahu ahli parlimen UMNO keluar parti dan menyertai pribumi.

Ini agak sukar berjaya kebanyakan wakil rakyat UMNO ada harga diri.

Presiden UMNO, Dato Seri Ahmad Zahid juga khabarnya telah menyatakan tidak akan membubarkan UMNO dan menyertai Pribumi dalam keadaan yang hina seperti kehendak Mahathir.

Beliau mahu jika ada keperluan kerjasama dengan sesiapa pun ia mesti dalam keadaan menjaga maruah UMNO, parti yang telah banyak berjasa ini.

Jika anda lihat ada wakil rakyat dan bekas Menteri membuat pelbagai kenyataan pelik dan mendedahkan hal-hal parti yang nampak seperti akan melemahkan UMNO, mereka mungkin sudah dihubungi.

Nota Kaki:

Bagi yang bercadang untuk melompat, anda fikir begini, apa akan jadi sebaik anda lompat, Mahathir mati. Muhyiddin pula sedang sakit. Pribumi tinggal 13 kerusi termasuk kerusi anda.

Dalam masa yang sama Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri. Di mana nasib parti Pribumi yang bakal diketuai oleh anak bekas PM yang berusaha memenjarakan Anwar selama berdekad-dekad lamanya.

PTPTN: Hutang Wajib Dibayar, JANJI Juga WAJIB Ditunaikan

PTPTN: Hutang Wajib Dibayar, JANJI Juga WAJIB Ditunaikan

Agak melucukan bila ada Menteri parti lawan baru-baru ini buat kenyataan tidak mahu hutang PTPTN dikaitkan dengan manifesto partinya. Ini lawak macam manakah, takkan nak kaitkan dengan UMNO pulak? Tak masuk akal sungguh, yang berjanjinya siapa?

Saya kata, rakyat harus terus tuntut janji PTPTN ini sebab, walaupun hanya untuk menangguhkan (bukan menghapuskan seperti dalam manifesto PRU13), ia tetap beri kesan kepada ramai peminjam. Katakanlah biasa kena bayar RM 300 sebulan, bila ditangguhkan seperti dalam janji manifesto itu, dah jimat RM 300 – sebulan!!!

Banyak tu, dalam kehidupan sekarang, duit banyak tu boleh guna untuk bayar SST yang kadarnya lebih tinggi dari GST.

Apa pun, saya agak tertarik bila Menteri berkenaan mengatakan hutang wajib dibayar. Saya tidak pasti sama ada dia merujuk kepada alasan agama atau moral – perkara ini saya akan kupas dalam tulisan akan datang.  Mana-mana pun, kalau setakat inilah sebabnya kenapa peminjam perlu bayar hutang, tak payah ubah kerajaan pun memang hutang PTPTN tetap kena bayar.

Masalahnya, ramai di kalangan peminjam PTPTN ini dulu (dan mungkin “penanggung” mereka) tidak mengundi kerajaan BN dalam PRU14 yang dulu sebab ada JANJI nak memudahkan hidup mereka yang terlibat dengan menangguhkan pembayaran hutang PTPTN sehingga gaji RM 4,000.

Penyudahnya kena bayar juga, apa kes? Sudahlah begitu, dilabel pulak peminjam ini sebagai tidak amanah. Mungkin betul mereka tidak amanah dengan tidak membayar pinjaman tapi yang tidak menunaikan janji kepada rakyat tu, amanah sangat ke?

Dimana moralnya menuduh peminjam PTPTN yang tak bayar hutang sebagai tidak amanah tapi yang dia tak menunaikan janji kepada rakyat, macam tidak ada apa-apa?  Marah pulak tu bila dikaitkan dengan manifesto.

Saya nak maklum kepada semua yang berkenaan agar jangan bimbang. Dari pemerhatian di media sosial, nampak rakyat (terutama golongan muda), akan terus kaitkan semua janji tak tertunai dalam manifesto lepas dengan parti anda. Mereka macam tak peduli sebab memang dah termeterai macam itu.

Yang tak termeterai macam minyak RM 1.50/liter pun ramai menuntut, yang termeterai pulak lagi.

Bukan dalam hal PTPTN ini saja, tapi semua janji yang melibatkan golongan muda seperti gaji minimum RM 1,500, siaran langsung percuma EPL, janji nak hapuskan tol dan sebagainya, golongan muda akan terus tuntut – berdasarkan kepada pemerhatian tersebut.

Ini bukan sebab politik sangat seperti yang dituduh tapi kerana sama macam hutang yang wajib dibayar, janji juga wajib ditunaikan.

Dakwa Shafee langkah terdesak?

Dakwa Shafee langkah terdesak?

oleh Ab Jalil Backer

PENDAKWAAN terhadap peguam terkemuka Tan Sri Shafee Abdullah atas tuduhan penggubahan wang haram dan pengelakan cukai menimbulkan pelbagai persoalan dan tanda tanya mengenai masa depan sistem keadilan negara.

Shafee dituduh menerima hasil aktiviti haram di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001. Tuduhan ini dikemukakan ke atas peguam tersebut kerana beliau menerima cek sebanyak RM9.5 juta dari akaun Perdana Menteri Keenam, Datuk Sri Mohd Najib Razak, yang disyaki terbabit dalam aktiviti penggubahan wang haram.

Sebelum ini Pakatan Harapan mendakwa cek RM9.5 juta tersebut adalah bayaran kepada Shafee sebagai Pendakwaraya dalam kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim ke atas Saiful Bukhari. Shafee menafikan tuduhan tersebut dan mendakwa ia merupakan bayaran tunggakan kos guaman beliau kepada Umno sejak berdekad lalu.

Justeru pendakwaan ke atas Shafee kerana bersubahat menggubah wang haram dari skandal 1MDB sangat misteri. Pada suatu ketika mereka mendakwa Shafee menerima wang tersebut kerana mengambil alih tugas pendakwaan ke atas Anwar. Hari ini mereka mendakwa wang tersebut adalah sebahagian aktiviti penggubahan wang haram.

Shafee merupakan peguam utama Najib dalam berhadapan siasatan dan pendakwaan berhubung “private account”di Ambank yang menerima derma politik daripada Raja Arab Saudi.

Najib belum dibuktikan melakukan sebarang kesalahan jenayah penggubahan wang haram, namun peguam beliau sudah didakwa kerana menerima wang dari sumber yang dianggap sebagai akaun penggubahan wang haram.

Apakah selepas ini semua peguam yang menerima wang dari anak guam yang dituduh di bawah kes rasuah akan menerima pendakwaan yang sama? Masyarakat pasti tertanya-tanya apakah tujuan pendakwaan ini untuk melemahkan pasukan pembela Najib dan bertujuan menghalang keadilan?

Pendakwaan ke atas Shafee dibuat selepas beberapa pendedahan oleh pasukan Najib yang dikatakan memberi tanggapan negatif masyarakat kepada kerajaan.

Beberapa hari lalu Najib mendedahkan surat dari kerajaan Arab Saudi yang menunjukkan ada persetujuan untuk menderma kepada “tabung politik” beliau bagi menghadapi pilihan raya 2013.

Pendedahan ini telah menyebabkan kerajaan dan pejabat Peguam Negara berada dalam keadaan tertekan kerana ada bukti bertulis. Ini menolak tanggapan sebelum ini bahawa Najib hanya mereka cerita.

Najib juga mendedahkan beliau telah mengembalikan wang tersebut kepada akaun yang sama. Ini kerana wang tersebut bertujuan memastikan tiada cubaan menjatuhkan kerajaan melalui “pembelian” wakil rakyat. Apabila kerajaan Barisan Nasional menang dalam pilihan raya dan telah menjadi stabil, maka wang tersebut dikembalikan.

Yang menjadi kontroversi ialah kerana derma tersebut disalurkan melalui syarikat kewangan Tanore Finance Corporation (TFC) yang turut menjadi pengendali bon 1MDB bagi kerjasama perniagaan 1MDB-PetroSaudi.

Selepas pendedahan tersebut, para propagandis dan cybertroopers Pakatan Harapan berusaha menimbulkan keraguan dengan membesarkan bahawa wang tersebut disalurkan melalui TFC adalah bukti Najib menyeleweng dana 1MDB. Ini sahaja satu-satunya alasan yang tinggal bagi membuktikan Najib bersalah.

Sama ada wang tersebut dari dana 1MDB atau kerajaan Arab Saudi hanya akan dibuktikan dalam mahkamah. Sama ada dalam Najib mengetahui ia wang dari Arab Saudi atau 1MDB juga hanya akan ditentukan dalam mahkamah nanti. Itu pun sekiranya ada pertuduhan.

Namun sesuatu yang ramai orang tidak beri perhatian ialah hampir keseluruhan wang tersebut dikembalikan ke akaun TFC.

Malah dalam pendedahan tersebut, Najib menyatakan perbezaan jumlah yang dikembalikan ialah kerana tukaran mata wang yang telah berbeza pada waktu wang didermakan dan ketika dipulangkan.

Mereka yang membaca mula ragu mengenai naratif 1MDB. Jika benar Najib mencuri wang 1MDB, apa keperluan beliau mengembalikan keseluruhan wang tersebut kepada akaun yang sama menderma kepada beliau?

Pendedahan Najib ini sedikit sebanyak menimbulkan keraguan dalam kalangan pengundi Pakatan Harapan bahawa Najib seorang kleptokrat.

Jika semua wang tersebut dipulangkan ke akaun yang sama maka tidak adalah sebarang aktiviti penggubahan wang haram atau mencuri wang 1MDB oleh Najib seperti yang didakwa mereka.

Selama ini ramai tidak jelas dan menganggap wang yang diterima telah diagihkan kepada akaun-akaun lain di luar negara milik Jho Low dan anak tiri Najib, Riza Aziz.

Soal sama ada wang tersebut diseleweng dari TFC kemudiannya seperti dakwaan Jabatan Keadilan Amerika Syarikat ia bukan di bawah tanggungjawab dan kawalan Najib.

Sebelum pendakwaan ke atas Shafee juga, peguam tersebut telah mendedahkan bahawa bayaran RM9.5 juta tersebut sebahagiannya adalah tunggakan pembayaran khidmat guamannya untuk Umno pada zaman Tun Mahathir dan Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Shafee juga mendedahkan bahawa Tun Mahathir adalah orang yang mahukan beliau dilantik sebagai pendakwa raya khas dalam kes rayuan Anwar kerana Dr Mahathir tidak yakin pejabat Peguam Negara dapat dapat mengendalikan rayuan secara cekap.

Pendedahan-pendedahan ini memberi kesan negatif yang sangat besar kepada kerajaan. Justeru adalah sukar untuk menyalahkan rakyat jika ada antara kita yang melihat pendakwaan ke atas Shafee ini sebagai “witch hunt” dalam meneruskan agenda “membenam” Najib.

Malah tidak mustahil ada yang melihat tindakan pendakwaan ini sebagai satu cara untuk mengehadkan keupayaan pasukan pembela Najib. Shafee bukan sahaja telah didakwa malah telah ditahan pasportnya.

Kebanyakan tohmahan ke atas Najib membabitkan transaksi dan saksi di luar negara. Apakah tindakan menghalang Shafee ke luar negara ini menunjukkan pendakwa raya telah terdesak?

Pejabat Peguam Negara perlu membuat keputusan sama ada mereka adalah sebahagian sistem keadilan negara atau sekumpulan peguam yang mahu menang ke atas Najib “by hook or by crook” demi kepentingan politik?

Sehingga itu, keputusan-keputusan mereka dalam menangani isu seperti ini akan menimbulkan rasa curiga dan sangsi rakyat terhadap kredebiliti mereka. Kehadiran peguam-peguam luar yang beragenda politik ke dalam pejabat pendakwa raya mengukuhkan lagi rasa curiga itu.

* Penulis ialah Presiden Angkatan Karyawan nasionalis (Akar)

Tuesday 25 September 2018

Dari Blog: Mahathir Menaikkan Najib Razak atau Menjatuhkan Pak Lah


Dari Blog: Mahathir Menaikkan Najib Razak atau Menjatuhkan Pak Lah

 September 26, 2015 KuntaKinte Malaysia

1. Mahathir menulis lagi bahawa beliau bekerja keras menjadikan Najib Perdana Menteri Malaysia.

2. Memang benar beliau bekerja keras tapi bukan untuk menaikkan Mohd Najib. Sebaliknya beliau bekerja keras untuk menjatuhkan Abdullah Ahmad Badawi.

3. Umum tahu bahawa Mahathir mula bekerja keras menjatuhkan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (sekarang Tun) selepas beberapa projek mega beliau seperti Jambatan Bengkok dan Landasan berkembar dihentikan pelaksanaan. Tun Abdullah juga mula berbaik-baik dengan Lee Kwan Yew yang merupakan musuh Tun Mahathir.

4. Kemuncak kemarahan Mahathir ialah apabila “sloppy defense” dalam perebutan Pulau Batu Putih menyebabkan pulau tersebut menjadi milik Singapura.

5. Sehingga hari ini menjadi tanda tanya apakah Pak Lah mempunyai kaitan dengan kegagalan memiliki Pulau Batu Putih atau Ghani Patail sendiri “menjual” pulau tersebut kepada Singapura untuk menjatuhkan Abdullah. Umum mengetahui bahawa Ghani merupakan “balaci” Mahathir suatu ketika dahulu sehingga dinaikkan pangkat menjadi Peguam Negara melangkaui beberapa Pendakwaraya yang kanan.

6. Menjelang pemilihan UMNO 2010, Mahathir meminta Muhyiddin bertanding jawatan Presiden UMNO setelah Mohd Najib mengumumkan beliau tidak akan bertanding jawatan Presiden kecuali Pak Lah berundur. Muhyiddin menolak dan menyatakan beliau hanya bersedia bertanding Timbalan Presiden UMNO.

7. Mahathir kemudiannya mengadakan rundingan dengan Tengku Razaliegh Hamzah agar bertanding jawatan Presiden UMNO. Justeru, pentas pemilihan hampir pasti menjadi pertarungan Ku Li – Muhyiddin lawan Pak Lah – Najib Razak.

8. Kemudiannya Abdullah mengumumkan tidak akan mempertahankan jawatan Presiden UMNO dan peralihan kuasa kepada Mohd Najib Razak selepas pemilihan UMNO.

9. Berikutan pengumuman tersebut, Mohd Najib mengumumkan bahawa beliau akan bertanding jawatan Presiden UMNO.

10. Mahathir melihat kekuatan Pak Lah – Najib akhirnya menarik “hand brake” terhadap kumpulan Ku Li – Muhyiddin. Muhyiddin menyertai kem Najib sebagai Timbalan Presiden meninggalkan Ku Li terkontang-kanting.

11. Justeru untuk Tun Mahathir menyatakan beliau bekerja keras menaikkan Mohd Najib adalah sangat mengelirukan dan tidak disokong realiti sebenar.

12. Mahathir tidak bekerja keras untuk menaikkan Mohd Najib. Sebaliknya beliau bekerja keras mahu menjatuhkan Abdullah kerana Abdullah telah merosakkan perancangan pembangunan beliau.

13. Memang Mahathir membantu kenaikan Mohd Najib tetapi bukan kerana beliau mahu menaikkan Najib. Ia dibuat kerana beliau mahu menjatuhkan Pak Lah.

14. Jika Mahathir mahu menaikkan Mohd Najib, dari awal beliau boleh terus melantik Najib sebagai Timbalan Perdana Menteri apabila memecat Anwar Ibrahim pada 1998. Bukankah Mohd Najib merupakan Naib Presiden yang mendapat undi terbanyak ketika itu?

Realitinya, Mahathir tidak peduli siapa Perdana Menteri asalkan ikut cakap beliau.

 

http://asas2020.blogspot.my/2015/09/mahathir-menaikkan-najib-atau.html

Monday 24 September 2018

Surat Terbuka Kamarul Buat Dr Mahathir

Surat Terbuka Kamarul Buat Dr Mahathir


   Kamarul Zaman Yusoff, Free Malaysia Today


Ke hadapan Tun Dr Mahathir Mohamad,

Membaca tulisan terbaru Dr Mahathir bertajuk “Islam saya” yang menjawab tulisan saya bertajuk “Pemikiran Islam yang tidak betul sebab terbesar Dr Mahathir tidak layak jadi perdana menteri” mengesahkan lagi betapa tidak betulnya pemikiran Islam Dr Mahathir.

Untuk makluman Dr Mahathir, soal pemikiran Islam tidak betul Dr Mahathir yang mengutamakan akal fikiran ini bukan sahaja dinyatakan oleh Datuk Dr Haron Din, malah oleh ramai lagi agamawan tanah air, termasuk mereka yang sekarang berada di keliling Dr Mahathir.

Memang betul al-Quran menyebut berkali-kali akan mustahaknya mengguna akal fikiran dan tidak disebut dalam al-Quran larangan berfikir dan terima sahaja semua pendapat dari pakar Islam, tetapi menggunakan akal fikiran ini ada kaedahnya di dalam Islam.

Akal sebagai antara sumber ilmu memang diakui, tetapi seperti disebut oleh Imam as-Syafi’ie: “Sesungguhnya akal mempunyai batasan yang menjadi penghujung kemampuannya sebagaimana penglihatan mempunyai batasan yang menjadi penghujung pandangannya”.

Dr Mahathir sendiri pernah menyebut di dalam ucapannya di The Oxford Centre For Islamic Studies pada 16 April 1996, mengenai “di mana Quran atau Hadith tidak jelas, sarjana boleh memberikan pandangan atau ijtihad, mengguna kemampuan berfikir”.

Di dalam ucapan Dr Mahathir yang tidak diketahui siapa penulisnya ini, beliau mengakui ilmu yang berteraskan wahyu adalah lebih tinggi daripada ilmu yang berteraskan akal, di mana bila ada dalil qat’ie/jelas di dalam Quran atau Hadith, maka akal tidak boleh digunakan.

Bukan sebarang orang yang boleh berijtihad kerana ada syarat-syarat yang perlu dipatuhi seperti menguasai Bahasa Arab, mempunyai pengetahuan di dalam al-Quran dan al-Sunnah, mempunyai pengetahuan mengenai ilmu Usul al-Fiqh serta ijma’ dan khilaf.

Masalah Dr Mahathir ialah beliau suka mempertikaikan dengan menggunakan akal fikiran, perkara-perkara yang sudah ada dalil qat’ie/jelas di dalam Quran atau Hadith seperti pensyariatan hudud dengan menyebut pada 26 Februari 2012, “hudud tidak terdapat dalam al-Quran”.

Bukan setakat Dr Mahathir sahaja, malah anaknya sendiri, iaitu Datuk Paduka Marina juga menyebut perkara sama sebelum ini, termasuk di dalam akhbar The Star pada 18 Julai 2012 kononnya “none of the so-called hudud punishments can be found in the Quran”.

Jika Dr Mahathir dan Marina membaca al-Quran dengan betul, maka sudah pasti akan didapati istilah “hudud” terdapat dalam al-Quran, antara lainnya di dalam Ayat 187 dan 229 Surah al-Baqarah, Ayat 13 dan 14 Surah al-Nisa’ serta Ayat 1 Surah al-Talaq.

Jika al-Quran dibaca dengan betul, maka sudah pasti akan didapati hukum hudud terdapat dalam al-Quran, antara lainnya di dalam Ayat 38 Surah al-Ma’idah (curi), Ayat 33 Surah al-Ma’idah (hirabah), Ayat 3 Surah al-Nur (zina) dan Ayat 4 Surah al-Nur (qazaf).

Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, berkata di dalam portal berita Malaysia Kini pada 23 Ogos 2012 “orang yang menentang hukum yang ada di dalam al-Quran, dia terkeluar agama” dan “kalau pertikai hudud itu sendiri, dia telah keluar agama”.

Begitu juga dengan Timbalan Penasihat Umum Amanah, Abdul Ghani Samsudin pada 3 Januari 2013 menyebut kenyataan Dr Mahathir bersabit “hudud tiada dalam al-Quran” adalah “kenyataan salah yang perlu ditarik balik dan menggugat aqidah umat Islam”.

Masalah Dr Mahathir ialah beliau mempunyai kefahaman salah mengenai perkara ini, di mana ucapannya di Universiti Al-Azhar pada 10 Mei 1998, beliau menyebut kononnya “hanya jika ucapan 2 kalimah syahadah ditolak, barulah seseorang itu terkeluar dari agama Islam”.

Dr Mahathir juga nyata tidak mampu memahami perkara asas di dalam Islam dengan menyebut “Hadis Nabi termasuk dalam bahagian sunnah dalam Islam. Mengamal sunnah adalah baik dan mendapat pahala untuk akhirat. Tetapi jika tidak mengamalnya tidak berdosa”.

Malah, perkara yang sama turut pernah Dr Mahathir nyatakan pada 26 Februari 2014, di mana beliau menyebut: “Ada gesaan yang sunnat itu wajib dan mesti diterima dan diamalkan…Hadis adalah sunnah Nabi. Saya ingin tahu sama ada hadis wajib dan mesti diterima.”

Sedih sekali melihat Dr Mahathir tidak tahu membezakan antara “sunat” sebagai salah satu daripada hukum syarak taklifi yang 5 dengan “Sunnah” yang menjadi sumber syariat yang paling utama selepas al-Qur’an yang jika ditolak boleh menyebabkan seseorang itu murtad.

Masalah Dr Mahathir juga ialah beliau suka mengambil tujuan hukum bukan bentuk hukum, sedangkan aliran pemikiran liberal ini sudah diputuskan sebagai sesat dan menyeleweng daripada syariat Islam oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan pada 25-27 Julai 2006.

Hakikat Dr Mahathir tidak memahami Islam jelas terlihat di dalam pengakuannya pada 23 Januari 2018 “sesungguhnya banyaklah perkara yang mengelirukan saya berkenaan agama Islam” dan “banyak lagi ajaran Islam dan amalannya yang mengeliru(kan) saya”.

Jika Dr Mahathir memahami Islam, sudah tentu beliau tidak akan mengakui banyak ajaran Islam dan amalannya yang mengelirukannya dan sudah tentu Dr Mahathir tidak akan bertanya “jika babi disembelih dengan menyebut nama Tuhan, haram lagikah daging babi itu?”

Dr Mahathir juga mempunyai kefahaman salah terhadap ajaran Islam di mana beliau pada 6 Februari lalu menyebut “bukan kita nak ambil semua (ajaran Islam) masuk” yang bercanggah dengan Ayat 208 Surah al-Baqarah mengenai kewajiban menerima Islam secara keseluruhan.

Ia juga berbeza daripada kehendak majoriti umat Islam yang tertera di dalam kenyataan Tan Sri Prof Dr Ahmad Ibrahim, bahawa Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberi hak kepada umat Islam untuk melaksanakan seluruh tuntutan agama mereka.

Perkara ini malah sering ditegaskan kembali oleh pelbagai pemimpin Islam lain seperti Pengerusi Kanun Amanah, Mohamed Hanipa Maidin, pada 12 Jun 2007 menulis Perkara 11 merangkumi pengamalan agama Islam secara syumul.

Malah, Mahkamah Persekutuan dalam kes Sulaiman Takrib (2008), Fathul Bari Mat Jahya & Anor (2012) dan ZI Publications Sdn Bhd & Anor (2015) juga memutuskan perintah agama Islam adalah luas, iaitu meliputi “aqidah”, “syariah” dan “akhlak”.

Disebabkan kefahaman Islam yang tidak betul inilah, maka Dr Mahathir tegar menghalang pelaksanaan syariat Islam, sedangkan dapatan kaji selidik Merdeka Center pada 12 hingga 21 April 2014 menunjukkan 71% responden Melayu menyokong hukum hudud.

Begitu juga dengan dapatan kaji selidik terbaru Wan Saiful Wan Jan, yang kini merupakan timbalan pengerusi Biro Strategi dan Dasar PPBM, menunjukkan 90% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat peningkatan keagamaan adalah bagus.

Baik bila Dr Mahathir mengakui “kuasa memelihara pada setiap masa agama Islam ada pada Yang di-Pertuan Agong”, tetapi penegasan Dr Mahathir “Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat” bercanggah dengan kenyataannya sebelum ini.

Ini kerana, pada 20 Oktober 2015, Dr Mahathir sendiri menegaskan: “Ianya benar Agong dan raja-raja Melayu adalah raja berperlembagaan. Tetapi itu tidak bermakna mereka adalah pak turut semata-mata untuk mengesahkan semua tindakan kerajaan.”

Penegasan Dr Mahathir “Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat” juga membawa kita kembali kepada poin asal saya, iaitu tiadanya kefahaman Islam yang betul pada diri Dr Mahathir menyebabkan beliau sangat tidak layak untuk menjadi perdana menteri.

Ini kerana ia tidak akan membolehkan ikrar untuk “memelihara agama Islam pada setiap masa” yang dilafazkan Yang di-Pertuan Agong, sekaligus bagi membolehkan peruntukan “Islam ialah agama bagi persekutuan” dapat dilaksanakan dengan baik.

Kenyataan Dr Mahathir bahawa “dalam al-Quran jika hukum sebat hendak dikenakan, tentukan dahulu kesalahan” tidak memberikan apa-apa impak ke atas kenyataannya pada 19 Februari 2017 yang hukum sebat 100 kali dalam Islam akan menyebabkan kematian.

Kenyataan Dr Mahathir mengenai hukum sebat ini malah diakui Asri (mufti Perlis) menunjukkan Dr Mahathir mempunyai kefahaman salah terhadap ajaran Islam dengan berkata pada 23 Februari 2017 ia “sama sekali salah dan tidak benar”.

Kenyataan Dr Mahathir bahawa “Perdana menteri diberi ramai penasihat, di antaranya ialah penasihat agama, bukan seorang tetapi ramai” tidak memberi apa-apa makna kerana selepas 22 tahun menjadi perdana menteri pun, mereka gagal mengubah pemikiran Islamnya.

Saya hairan ke mana perginya ulama di dalam Pakatan Harapan, bukan sahaja di dalam PPBM, tetapi juga ulama di dalam Amanah dan PKR, khususnya Ahmad Awang dan Dr Muhammad Nur Manuty, sehingga tidak berani langsung menegur Dr Mahathir di dalam soal ini.

Jika sewaktu Dr Mahathir belum menjadi perdana menteri pun, para ulama di sekelilingnya di dalam Pakatan Harapan sekarang sudah tidak berani menegur beliau di dalam soal ini, usah haraplah mereka akan berani menegurnya, jika beliau menjadi perdana menteri nanti.

Kenyataan Dr Mahathir bahawa bila saya menyoal kebetulan Islam Dr Mahathir tentulah saya menganggap kebetulan Islam Datuk Seri Najib Razak lebih betul dan beliau lebih layak jadi perdana menteri adalah tidak relevan kerana tulisan saya hanya membicarakan kelayakan Dr Mahathir.

Saya tidak faham mengapa Dr Mahathir terlalu defensif bila kelayakannya untuk menjadi perdana menteri dibicarakan dengan membandingkan kelayakannya dengan Najib. Mengapa tidak dibandingkan dengan pemimpin Pakatan Harapan lain atau PAS?

Walau apa sekalipun yang diperkatakan mengenai beliau, paling tidak Najib tidak cuba berlagak pandai dengan membicarakan soal-soal agama di dalam cara yang boleh menyesatkan orang ramai seperti yang Dr Mahathir didakwa lakukan oleh para agamawan.

Bila Dr Mahathir tidak mengulas mengenai manifesto Pakatan Harapan yang langsung tidak menyebut sebarang komitmen untuk memartabatkan Islam sebagai agenda di dalam mana-mana satu daripada 5 terasnya, 60 janjinya dan 5 iltizam khususnya, ini bermakna ia betul.

Semoga kita diberikan hidayah oleh Allah.

Kamarul Zaman Yusoff ialah pensyarah Universiti Utara Malaysia.