Thursday 16 August 2018

Tabiat Mahathir Sindir Musuh Guna Sentimen Islam Makan Diri

Tabiat Mahathir Sindir Musuh Guna Sentimen Islam Makan Diri

Cerita pasal mantan PM bercakap pasal agama kadang-kadang cukup meresahkan penyokong-penyokong beliau. Cara beliau bercakap seperti memperlekehkan soal agama Islam itu sendiri. Hal ini antara salah satu punca PAS dan penyokong-penyokong mereka cukup anti dengan UMNO, walhal tak semua orang dalam UMNO itu setuju dengan apa yang diperkatakan Mahathir. Mungkin disebabkan dah jadi Presiden UMNO selama 22 tahun, PAS dan penyokong-penyokongnya melihat Mahathir dan UMNO adalah sinonim. Pada mereka pandangan Mahathir adalah pandangan UMNO.

Pernah satu ketika dikala persidangan UMNO 1997, Mahathir bercakap soal menutup aurat dikalangan wanita, hal itu benar-benar terkesan dalam hati orang-orang Islam. Natijahnya, apabila pilihanraya berlaku, UMNO kehilangan sokongan orang-orang Melayu selain faktor gelombang reformasi apabila Anwar Ibrahim disumbat ke dalam penjara.

Dalam persidangan UMNO pada September 1997 di PWTC, Mahathir antara lainnya menyebut ;

"Tujuan menutup aurat ialah kerana di zaman Nabi, Arab Jahilliyah mempunyai nafsu yang kuat sehingga sering menculik dan merogol wanita daripada kabilah-kabilah lain. Akibatnya ialah peperangan antara mereka yang tidak pernah tamat"

Selepas isu menutup aurat, Mahathir sekali lagi bercakap soal sunnah Rasullullah mengenai janggut di majlis tertutup Majlis Agama Kebangsaaan juga pada tahun 1997.

"Dia bukan ada Gillette. Zaman nabi ada Gillette ke? Tak dak. Pisau cukur pun tak dak masa tu"

Cerita pasal kenyataan Mahathir mengenai sunnah janggut nabi dan pisau cukur itu dijadikan modal oleh pemimpin-pemimpin pembangkang untuk berceramah. Malah pernah dibangkitkan sendiri oleh Nurul Izzah dalam satu ceramah beliau. Orang-orang UMNO masa tu cukup malu dan memang terkedu tak tau nak jawab apa bila hal berkenaan dibangkitkan oleh Presiden sendiri. Nak kata fitnah pun tak boleh sebab dah terang-terang ada bukti. 

Terbaru , hari Ahad lepas .. Mahathir buat lagi peel lamanya . Kini lebih teruk, kita faham dia cukup benci dengan Najib dan isu RM2.6bil dan 1MDB-nya . Tapi perlu ke guna contoh zaman Nabi lagi ??? Dibuat kenyataan tu dalam majlis rasmi DAP pula, yang dah terang-terang tak bersetuju dengan konsep Islam , soal RUU355 pun dah melompat-lompat depa bantah.  Hal berkenaan Nabi tak perlu-lah dijadikan bahan lawak atau sindiran, lebih-lebih lagi dalam majlis rasmi penentang hukum Islam. Guna sajalah contoh lain tanpa gunakan elemen agama, nak berpolitik dan cari sokongan pun berpada-padalah ..

No comments:

Post a Comment