Sunday 14 July 2019

JAWAPAN KEPADA SEMUA PENGKRITIK SAYA (13)

TUN ABDUL HAMID MOHAMAD

Former Chief Justice of Malaysia

JAWAPAN KEPADA SEMUA PENGKRITIK SAYA


JAWAPAN KEPADA SEMUA PENGKRITIK SAYA

Oleh

Tun Abdul Hamid Mohamad


Ini adalah rencana yang disiarkan oleh The Coverage yang dipetik dari Finance Twitters:

(“Menghina Raja: Mengapa Polis Masih Tidak Menangkap & Menuduh Ketua Hakim Negara Abdul Hamid? – PDRM Diam Mengenai Penghinaan Raja Terang-Terangan Oleh Abdul Hamid”)
Bekas Ketua Hakim Negara, Abdul Hamid Mohamad, adalah (dan masih merupakan) penyokong tegar Najib Razak. Beliau adalah peminat fanatik bekas perdana menteri itu dua hari sebelum pilihan raya umum pada 9 Mei tahun lalu, beliau mengutuk Mahathir bukan sahaja kerana hendak menjatuhkan Najib, tetapi juga kerana mahu memusnahkan UMNO tanpa mengambil kira kebajikan dan masa depan orang Melayu.
Jangan buat kesilapan mengenainya. Bukan sahaja Abdul Hamid menyokong Najib Razak walaupun penjahat itu mencuri berbilion ringgit dan menjual negara kepada China, beliau mungkin salah seorang hakim paling rasis yang pernah dihasilkan oleh negara itu. Apabila kerajaan Mahathir melantik seorang Kristian Hindu – Tommy Thomas – sebagai Peguam Negara yang baru, Hamid hampir mengalami serangan jantung.

Sudah tentu, Abdul Hamid adalah hakim yang sama yang menulis penghakiman rasisnya di Mahkamah Rayuan pada tahun 1996 dalam kes di mana sebuah bank telah membuat tuntutan terhadap dua orang rakan kongsi perniagaan – seorang Melayu dan seorang India – yang melihatkan beliau menerima tuntutan (claim – sic) oleh Defendan Melayu (tetapi tidak orang Defendan India) kerana bekas Ketua Hakim Negara itu menerima hujah bahawa “sebagai seorang Islam orang Melayu tidak akan berbohong”.

Sekarang, walaupun selepas 8 bulan idola – penjahat dan pengkhianat Najib Razak – dikalahkan dan ditampar dengan 39 pertuduhan pecah amanah (CBT), pengubahan wang haram dan penyalahgunaan kuasa, kekecewaan Abdul Hamid nampaknya telah mencapai titik tiada pulangan. Pada hari Jumaat (11 Jan), bekas Ketua Hakim Negara itu meletup dan berterbangan.

Pertama, Abdul Hamid yang nyanyok itu mendakwa Mahathir Mohamad, dalam tergesa-gesa untuk menjadi perdana menteri yang akan datang, telah pergi ke istana tanpa diundang untuk meminta supaya beliau diangkat sumpah ke jawatan itu lewat pada malam 9 Mei, pada hari yang sama pilihan raya umum ke-14 diadakan. Bagaimana Mahathir yang berusia 93 tahun itu diam-diam boleh dibawa ke istana tanpa beratus-ratus wartawan mengetahuinya, tidak dapat difahami.

Kedua, Abdul Hamid beg sampah mendakwa Agong (sekarang bekas Raja, Sultan Muhammad V Kelantan) telah membuat banyak kesilapan, antaranya secara tidak berperlembagaan memaafkan Anwar dan menghina mahkamah. Ya, bekas Ketua Hakim Negara telah menuduh bekas Raja tidak berkebolehan – bahkan mengejek raja bahawa cara terbaik baginya adalah untuk turun dari takhta.

Oleh kerana bekas Raja telah melakukan penghinaan terhadap mahkamah, Abdul Hamid, yang menganggap dirinya sangat tinggi, pada dasarnya mencadangkan bahawa Raja Melayu itu patut ditangkap dan dituduh. Beliau berkata – “Lebih teruk lagi bahawa Baginda telah memberitahu Anwar bahawa dia telah diampunkan kerana ketidakadilan yang dikenakan kepadanya. Ini akan melemahkan semangat mahkamah, pendakwa raya dan polis kerana ia menunjukkan bahawa mereka adalah alat kerajaan sebelum ini.”

Itu samalah seperti mengatakan bekas Raja sebagai diktator seperti Adolf Hitler atau Kim Jong-un – merampas kuasa badan kehakiman dan menurunkan Polis Diraja Malaysia ke institusi pariah. Abdul Hamid juga memberi tanggapan bahawa Sultan Muhammad V sangat lemah dan terencat sehingga baginda telah menjadi boneka PM Mahathir dan PM-menunggu Anwar Ibrahim.

Ketiga, Abdul Hamid yang sombong mengkritik mantan Raja kerana kononnya melakukan upacara bersumpah di luar jam kerja. Dia memberikan contoh – Mohd Rauf Sharif (Ketua Hakim egata) dan Zulkefli Ahmad Makinuddin (presiden Mahkamah Rayuan) dan Richard Malanjum (Ketua Hakim Negara) yang paling baru – yang semuanya mengangkat sumpah di malam hari di istana.

Mengkritik bekas Raja, bekas hakim tertinggi itu berkata – “Ini adalah fungsi rasmi Yang Di-Pertuan Agong (Raja) dan perlu diberi perhatian yang serius. Ia perlu dilakukan di waktu pejabat.” Adakah Abdul Hamid baharu sahaja mendedahkan bahawa bekas Raja itu terlalu melakukan terlalu banyak kegiatan extra-curricular “tak rasmi” pada siang hari sehingga raja terpaksa menjalankan tugasnya hanya pada waktu malam?

Sebagai penyokong kuat Najib Razak dan bekas ketua sistem perundangan, berkemungkinan besar Abdul Hamid mempunyai akses kepada maklumat rahsia yang tidak diketahui oleh orang ramai. Justeru, bolehkah beliau, tanpa disedarinya, berkata terlalu banyak dan dalam proses itu secara tidak langsung mengesahkan khabar angin di media sosial bahawa Sultan Muhammad V Kelantan mempunyai masalah seks dan dadah?

Jika tidak, bagaimanakah Abdul Hamid menjelaskan tuduhannya bahawa Sultan Kelantan tidak dapat melaksanakan tugasnya secara bertanggungjawab di waktu pejabat dari pukul 9 pagi hingga 5 petang seperti mana-mana pekerja pejabat? Kecuali bekas Ketua Hakim Negara itu boleh membuktikan sultan adalah seorang superhero seperti Batman, yang membenteras jenayah pada malam hari, ucapannya membawa motif tersembunyi yang memperkecilkan, menyerang dan menghina Raja Melayu itu.

Serangan kasar Abdul Hamid terhadap bekas Raja itu sebenarnya adalah serangan ke atas angkatan tentera negara ini berdasarkan kuasa raja sebagai Pemerintah Tertinggi Angkatan Bersenjata Malaysia (Angkatan Darat, Tentera Laut dan Angkatan Udara). Ini bermakna bahawa di bawah pemerintahan Sultan Muhammad V sebagai Pemerintah Tertinggi, keselamatan negara telah terancam selama lebih dari 2 tahun.

Heck, Abdul Hamid tidak peduli untuk menyembunyikan sokonga terus menerusnya terhsdsp kerana rasuah dan pengkhianatan bahawa beliau sebenarnya percaya bahawa sumpah Mahathir Mohamad tidak dilakukan dengan baik kerana bekas perdana menteri Najib Razak tidak dijemput ke acara tersebut. Mengejutkan, dua hari selepas ledakan bodoh itu, bekas Ketua Hakim Negara itu meminta maaf kepada Mahathir Mohamad dan bekas Raja.
Setakat ini, polis berdiam diri mengenai penghinaan Abdul Hamid yang sangat terang terhadap Raja. Memang, dia telah meminta maaf tetapi begitu juga pengguna Facebook Eric Liew Chee Ling. Dan mengapa pengguna media sosial seperti Eric Liew, Azham Akhtar Abdullah dan Nur Alia Astaman ditangkap dan didakwa di bawah Akta Hasutan 1948, tetapi bekas Ketua Hakim Negara Abdul Hamid Mohamad tidak?

Adakah Timbalan Ketua Polis Negara (IGP) Noor Rashid Ibrahim tidur di tempat kerja? Kenapa dia tidak menahan dan menuduh Abdul Hamid kerana menghasut? Adakah dia menunggu artikel menghasut untuk menjadi virus sebelum dia boleh bertindak? Atau adakah Timbalan Ketua Polis, seperti bekas Ketua Hakim Negara, masih terhutang budi kepada Najib Razak oleh itu pilih kasih yang sengaja dan “double standard”?

Tidak seperti pengguna media sosial biasa yang dianggap menghina Sultan Muhammad V selepas Raja Kelantan yang telah turun takhta sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-15, Abdul Hamid mengutuk dan menghina hampir semua institusi – Eksekutif, Kehakiman, Ketua Kerajaan, Polis Diraja Malaysia, Tentera, Institusi Beraja dan apa sahaja.

Mungkin Mahathir betul ketika beliau mengejek pegawai penguat kuasa yang tidak tahu apa yang dianggap sebagai “penghinaan”, sehingga Perdana Menteri berusia 93 tahun itu harus berceramah kepada polis. Timbalan IGP Noor Rashid Ibrahim nampaknya tidak mengerti sama seperti orang yang terus menghalakan alat kawalan jauh TV ke microwave atau peti sejuk.”

Saya hanya akan menjelaskan beberapa perkara:

Pertama, berkenaan komen saya mengenai Tun Dr. Mahathir pergi ke Istana Negara pada malam 9 Mei 2019, saya bergantung pada apa yang diberitahu kepada saya oleh orang yang saya tidak mempunyai sebab untuk tidak percaya, di hapadan dua orang lain yang sama kedudukan dengannya. Malah, hingga ke hari ini saya masih cenderung untuk mempercayai apa yang diberitahunya kepada saya.

Bagaimanapun, oleh kerana Jabatan Perdana Menteri telah mengeluarkan kenyataan rasmi yang menafikannya, dan saya tidak mahu berbalah mengenainya, saya terima kenyataan itu dan meminta maaf kepada Perdana Menteri. Permintaan maaf itu dimuat naik di dua laman web saya pada 12 Januari 2019. Saya juga meminda artikel saya dengan memotong bahagian yang relevan dengan cetakan tebal. Itu sepatutnya menamatkan perkara itu, tetapi permmohonan maaf saya diputar belit untuk mendiskreditkan saya. Jika ada sesiap yang tahu sama ada sebenarnya Tun Dr. Mahathir pergi atau tidak ke Islana Negara pada malam itu, sila melangkah kehadapan. Kita, hanya ingin tahu apa yang benar.

Mengenai permintaan maaf kepada YDPA, ini apa yangsaya katakan:

“Saya juga mengangkat sembah Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong memohon maaf kiranya terdapat apa-apa kesilapan fakta yang melibatkan baginda dalam rencana itu walaupun, setakat ini, belum ada sesiapa yang menunjuknya.” (Tekanan ditambah.)

Itu adat Melayu. Apabila berucap, sebelum berhenti, seseorang itu akan meminta maaf kiranya ada apa-apa kesilapan, kekasaran, kekurangan dan sebagainya. Dalam hal ini, oleh sebab saya telah meminta maaf kepada Tun Dr. Mahathir, maka saya panjangkan juga kepada YDPD sekiranya terdapat apa-apa kesilapan….Itu adalah permohonan maaf beradat dan bersyarat.
Mengenai tuduhan “penghinaan yang terang-terang” saya terhadap YDPA, sila bandingkan apa dan bagaimana saya mengatakannya dengan apa yang penulis rencana itu berkata, saya katakan. Hanya untuk memberi satu contoh yang jelas, beliau berkata bahawa saya telah “…berkata terlalu banyak dan dalam proses itu secara tidak langsung mengesahkan khabar angin di media sosial bahawa Sultan Muhammad V Kelantan mempunyai masalah seks dan dadah?” Tunjukkan kepada saya di mana, di dalam rencana saya itu, saya berkata atau membayangkan sedemikian.
Mengenai selainnya, saya serahkan kepada pembaca untuk menilainya.

No comments:

Post a Comment