Sunday 14 July 2019

JAWAPAN KEPADA SEMUA PENGKRITIK SAYA (14)

TUN ABDUL HAMID MOHAMAD

Former Chief Justice of Malaysia

JAWAPAN KEPADA SEMUA PENGKRITIK SAYA


JAWAPAN KEPADA SEMUA PENGKRITIK SAYA

Oleh

Tun Abdul Hamid Mohamad


Untuk pengetahuan pengarang rencana bertarikh 16 Januari 2019 itu, walaupun beliau berusaha bersungguh-sungguh supaya saya ditangkap kerana menghina YDPA ke-15, seminggu selepas rencananya diterbitkan, saya menerima panggilan telefon dari pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja meminta pengesahan alamat kediaman saya sekarang untuk mereka menghantar kad undangan untuk menghadiri majlis mengangkat sumpah YDPA ke-16! Terkejut? Kecewa? Beliau terima undangan atau tidak? Bagaimanapun, saya memberitahu pegawai tersebut bahawa, malangnya, saya tidak dapat hadir kerana keadaan kesihatan saya tidak mengizinkan.

Pada 23 Januari 2019, Malaysiakini menerbitkan sembilan lagi komen terpilih di bawah “Yoursay: Inexcusable for ex-CJ to make an error of facts (“Yoursay: Kesilapan fakta bekas KHN tidak dapat dimaafkan.”). Perhatikan bahawa pengkritik saya telah kalah dalam tahun 2014, dan kini sekali lagi, dalam tahun 2018, kepada seorang yang uzur. Bolehkah mereka memaafkan saya? Oleh itu, permohonan maaf pun perlu diputar belit sepenuhnya untuk menjatuhkan integriti saya.

Saya akan memetik mereka sepenuhnya (kecuali nama mereka, bukan nama sebenar mereka pun) untuk membaca memutuskan sendiri sama ada mereka bersetuju dengan pengkritik-pengkritik saya itu atau tidak. Saya telah menjelaskan mengapa saya menulisnya seperti yang saya lakukan dan mengapa saya memohon maaf. Saya tidak akan mengulanginya lagi.

Inilah apa yang mereka katakan, berikutan permintaan maaf saya:

A: “Secara jujur, hakikat bahawa Abdul Hamid Mohamad ketua hakim negara Malaysia adalah mengejutkan, teruk, dahsyat dan tidak dapat dimaafkan.

Berpuluh-puluh tahun ketuanan Melayu dan ketaksuban rasis dan agama telah mencipta keadaan di mana seorang lelaki yang dalam kebijaksanaannya yang tidak terhingga memutuskan bahawa “orang Islam tidak berbohong” dan yang dalam keadaan biasa tidak mungkin layak untuk menjadi seorang majistret, telah menjadi pegawai kehakiman Malaysia yang tertinggi.

Adakah kita memerlukan lebih banyak alasan mengenai apa yang merosakkan negara kita yang tercinta?”

B: “Adalah patut dipuji bahawa lelaki ini telah mengakui kesilapannya (kerana mendakwa bahawa Dr Mahathir Mohamad telah pergi ke Istana Negara yang tidak diundang pada 9 Mei dalam usaha untuk bersumpah sebagai perdana menteri) dan memohon maaf untuknya.

Walau bagaimanapun, masih terdapat banyak perkara yang beliau menulis sebelum ini yang mana beliau patut meminta maaf. Memang, beliau sangat mengecewakan sebagai seorang yang menjadi ketua hakim negara.”

C: “Sebelum pengulas “memuji” bekas ketua hakim negara ini, mereka harus ingat konteks permintaan maafnya.

1. Bekas KHN meminta maaf hanya kerana ia melibatkan Mahathir. Adakah anda fikir beliau akan memohon maaf jika ini adalah fitnah mengenai (katakan) Lim Kit Siang atau DAP atau mana-mana orang bukan Melayu?

2. Bekas HKN adalah seorang Melayu “bigot” yang dilantik ke jawatan tertinggi KHN semata-mata kerana pandangannya yang “bigot” itu.

Baru-baru ini beliau telah “memperingatkan” Konvensyen Perpaduan Negara bahawa orang Melayu akan menjadi “Red Indians” di tanahair sendiri.

Kembali kepada ketika beliau menjadi seorang hakim, beliau menulis penghakiman yang mengatakan bahawa kesaksian seorang Melayu dapat diterima hanya kerana dia seorang Muslim (kononnya Muslim tidak berbohong) tetapi kesaksian seorang India ditolak (kononnya bukan Islam tidak boleh dipercayai).

Inilah ukuran Abdul Hamid, seorang tokoh fasis Islam dan “bigot” bangsa””

D: “Hamid, ini adalah permulaan yang baik – anda boleh meminta maaf kerana tidak bercakap benar.

Biarkan saya mengingatkan anda bahawa terdapat banyak perkara lain yang anda telah bercakap tentang komuniti lain yang tidak benar. Anda perlu memohon maaf kepada mereka juga.”

E: “Saya ingin bertanya kepada yang arif bekas ketua hakim negara itu berapa kali beliau membuat kesilapan yang disengajakan seperti itu?

Ini semestinya bukan kesilapan, ia bukanlah suatu dakwaan yang beliau nyatakan sebagai fakta, dan oleh itu ia adalah satu pembohongan yang disengaja yang datangnya dari bekas ketua hakim negara.

Saya ingin bertanya kepadanya, saya tidak akan membuat apa-apa tuduhan, tetapi adakah beliau dibayar untuk melakukan kebohongan tebal muka itu? Dan saya juga ingin mengingatkannya bahawa melakukan satu pembohongan untuk menutup satu pembohongan lain bukanlah cara melakukannya.”

F: “Malu kepada kamu, Hamid. Sebagai bekas ketua hakim negara, anda sepatutnya seorang pakar dalam mengumpul fakta dan membuat keputusan berdasarkan fakta dan undang-undang.

Juga, anda sepatutnya tidak memihak dan tidak terpengaruh dengan perkara lain seperti sama ada anda minum kopi atau teh apabila anda membuat keputusan.

Sekarang kita tahu bagaimana naif dan rendahnya awak. Nasihat saya kepada anda adalah untuk bersenang-senang bersara dan bersembunyi di bawah “tempurung” anda.”

G: “Hamid adalah jaguh Melayu lantikan sendiri, bukan ‘jaguh’ Malaysia, (dan yang lemah, terpesong). Lihat perbezaannya?

Kedua-dua cara dan fikirannya menggagalkan orangnya sendiri yang dianggap diwakili olehnya dan negaranya yang kononnya dia bersumpah kesetiaan kepadanya.

Dia adalah orang yang membantu menghancurkan reputasi badan kehakiman dan negara, dan semoga kita belajar dari semua penipuan ini dan memperluaskan pandangan dunia kita di luar tempurung bangsa dan agama kita seperti yang dilakukannya.

Kita, sebagai sebuah negara, membuat kesilapan dalam menjadikannya sebagai KHN kita; dan ya, kita berhak lebih baik, tetapi sekarang kita menerimanya sebagai sandiwara dalam sejarah negara kita dan kita maju ke hadapan.”

H: “Bolehkah seseorang mengaibkan dan memalukan dirinya lebih dari pada orang ini?

Ya, ada beberapa ahli politik di luar sana yang menunggu makanan dan penginapan percuma. Tetapi seperti dijangka, ahli politik entah bagaimana memilikinya dalam gen mereka untuk memalukan diri mereka dengan kata-kata dan kelakuan dan berakhir dalam pembetung.

Bagaimanapun, lelaki ini menjadi KHN negara ini pada satu masa. Beliau mengetuai institusi yang diharapkan oleh orang ramai untuk mendapatkan keadilan. Bagaimana beliau mendapat kenaikan demikian; jika tidak kerana apa yang beliau telah bukti semasa di mahkamah dan lebih lebih lagi sekarang?

Ia adalah kerana ini adalah orangnya yang dengan mudah, dengan bersungguh-sungguh, dengan sengaja dan rasial terhutang budi kepada tikus-tikus yang menjadikannya KHN.

Dan itu menyebabkan kita semua malu, kerana membenarkan sampah untuk naik melebihi nilai moral minimum yang diharapkan daripada mana-mana orang biasa di jalanraya”.

I: “Hamid, saya tertanya-tanya berapa kes yang anda buat di masa lalu yang diputuskan berdasarkan kesilapan fakta.

Anda adalah bekas ketua hakim negara. Anda sepatutnya dilatih untuk menimbang fakta dan keputusan anda dengan cermat dengan kewajipan berhati-hati sepenuhnya. Adalah mustahil untuk mempercayai bahawa anda boleh membuat kesalahan sedemikian.

Peristiwa sumpah itu berlaku lapan bulan lalu. Tentunya, anda mempunyai banyak masa untuk mengumpulkan fakta anda.

Sesungguhnya orang ramai harus meragui kecekapan Hamid sebagai ketua hakim negara. Mungkin Majlis Peguam harus mengkaji semula semua kes yang lalu untuk menentukan sama ada ia mengandungi kesilapan fakta.

Ini benar-benar tindakan yang memalukan dari bekas ketua hakim negara.”

Adakah apa-apa yang baru? Biar apan pun yang mereka katakan terhadap saya, tunjukkan saya satu perkataan yang serupa dengan yang digunakan oleh mereka terhadap saya, yang saya gunakan terhadap sesiapa pun. Semoga Allah memberi ganjaran kepada ruh ibu bapa saya kerana telah mendidik saya cseperti yang mereka lakukan.

Memandang ke belakang, semua ini berlaku dalam tempoh empat tahun yang lalu. Dalam tempoh itu, pada tahun 2014, saya masih dapat berdiri dan berjalan beberapa meter. Tetapi dari tahun 2015, saya tidak dapat berdiri lagi dan saya menghabiskan sebahagian besar masa saya terlentang.

Pada masa itu, saya mula menulis dan bercakap mengenai isu-isu politik untuk mempertahankan kontrak sosial dan peruntukan-peruntukan Perlembagaan; mempertahankan hak-hak orang Melayu dan anak-anak negari Sabah dan Sarawak serta kedudukan Islam, seperti yang termaktub dalam Perlembagaan, dalam menentang cabaran yang semakin meningkat oleh kumpulan bukan Melayu dan bukan Islam yang mahu pengagihan semula hak-hak orang Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak, sambil mengekalkan hak-hak mereka. Itu adalah pendirian saya dan, untuk itu, saya tidak meminta maaf.

Dalam tempoh itu, saya juga menulis banyak rencana tentang isu-isu undang-undang dan perlembagaan yang lain, serta isu-isu lain, yang mana pengkritik saya diam.

Tetapi, bagi yang awal disebut, dan juga kerana menyentuh ikon mereka Tommy Thomas, saya menerime kritikan, cemuhan, penghinaan, cercaan dan kutukan pengkritik-pengkritik saya. Pengkritik-pengkritik itu mengikuti saya, mencari apa yang saya tulis atau kata, yang mereka boleh putar belit dan siarkan. Media internet akan menjemput para pelanggannya mengulas (baca mengkritik, mengutuk). Memandangkan bilangan kritikan terhadap saya, saya tidak terkejut bahawa saya telah menjadi musuh No.1 mereka. Oleh itu, saya mesti diikuti, diperhatikan, didiskreditkan dan dibungkam.

Pada masa yang sama, walaupun saya terlentang dan dalam kesakitan, hanya melalui tulisan dan, kadang-kadang, ucapan, saya telah memainkan peranan penting dalam mempengaruhi masyarakat Melayu-Muslim untuk mempengaruhi dua orang perdana menteri, seorang dari Barisan Nasional dan seorang lagi dari Pakatan Harapan, kedua-duanya musuh ketat, yang kemudian disebut daripada kumpulan parti-parti yang disokong oleh pengkritik-pengkritik saya itu, untuk mengubah fikiran mereka mengenai dua isu kebangsaan (pemansuhan Akta Hasutan dan pengesahan ICERD), yang mengecewakan pengkritik-pengkritik saya itu. Itu tidak mengambil kira isu-isu lain seperti kempen tandatangan untuk menjadikan Rukun Negra sebagai mukadimah Perlembagaan yang saya tentang dan mati tak berkubur dan seruan saya supaya UMNO dan PAS bekerjasama demi perpaduan Melayu/Muslim, yang nampaknya, sedang berlaku.

Paling kurang, tidakkah saya mempunyai sebab untuk senyum? Adakah mereka?

25 02 2019

No comments:

Post a Comment